Dostáváme se do doby, kdy některé děti vyrůstají s chytrými zařízeními již krátce po narození. Kolikrát jsem při posezení v kavárně koutkem oka zahlédla, jak matka dává dítěti do kočárku mobilní telefon nebo tablet se zapnutou pohádkou v lepším případě, v tom méně ideálním se pouští TikTok. Matkám se na jednu stranu nemůžeme tolik divit, když je možnost zlehčit si péči o dítě, proč to neudělat. Starat se o dítě je velice fyzicky i psychicky náročné, takže s určitou mírou a nastavením hranic můžeme pochopit, proč se toto děje. Což o to, jaký dopad na dětský mozek, asi tak nějak všichni tušíme. Většina závislost na mobilních telefonech právem odsuzuje.
Dneska se podíváme na jednu záležitost, která s tímto fenoménem souvisí a tím tématem je influencerství. Díky tomu, že děti tráví mnoho času sledováním svých oblíbených postav, si totiž tuto profesi idealizují. Vždy se našlo několik dětí, které se chtěli věnovat zábavním průmyslu (ať už aspirace na zpěváky, herce nebo třeba komiky), to že máme prostředky k dosažení vitální slávy způsobuje pocit, jako bychom slávy mohli dosáhnout mnohem snadněji. Velká část dětí si tedy přeje stát se influencerem.
Říkáte si, co takový influencer dělá a jak se liší od Content creatora? Influencer bývá typicky někdo, kdo natáčí svůj běžný život. Často tito influenceři jsou extrémně populární a pochází z bohatých rodin. Jejich příjem kromě videí v mnoha případech pramení z doporučování určitých produktů nebo z příspěvků od sledujících (ať už jde o zakoupení jejich značky, finanční jednorázové příspěvky, členství či předplacení jiných služeb). Content creator tvoří obsah, který nějakým způsobem přispívá na platformu. Může jít například o vzdělávací videa, komentování tvůrčí tvorby i zábavné scénky. V některých případech mají předem připravený scénář a nevystupují za sebe ale jde spíše o předání nějaké informace.
Život influencera se z povzdálí zdá být něčím ideálním, máte hodně peněz za to, že jste charismatická osobnost s hezkým vzhledem (na některých platformách se lze obejít dokonce i bez charismatické osobnosti. Například existují lidé, kteří se proslavili namáčením jídla do hořčice. Už jen tato bizarnost nám dává představu, že na internetu se může stát vitální senzací každý. Ve skutečnosti existuje mnoho faktorů, které vám tuto cestu ke slávě mohou do značné míry ovlivnit. Lidé z vyšších socioekonomických vrstev mají mnohem větší šanci k úspěchu, protože mají vyšší kapitál k investování a často dobře postavenou sociální síť z lidí, kteří tuto nelehkou cestu mohou neuvěřitelně ulehčit. Samozřejmě se můžete k této kariéře i probojovat z úplného nic, ale bývá to cesta mnohem náročnější.
Když už se ale někomu povede stát se influencerem, časem se objeví nenávistné a urážlivé komentáře. Když si nedáme pozor, takové komentáře se někdy značně podepisují na psychickém zdraví jedince. Například pokud někteří jedinci příliš kritizují určitý fyzický atribut, lehce můžeme sklouznout k tomu, že nám se ta část těla vlastně také nelíbí a kompletně se změní náš body image. Někdy takové komentáře nemusí ani přijít a stačí jen skutečnost, že se na sebe neustále díváte a objevujete, co se vám z jakého úhlu nelíbí. Bohužel není ojedinělé, aby tyto myšlenky vedly k obsesi vlastním vzhledem, kosmetickými úpravami a plastickou chirurgií. Problém je, že krása je subjektivní a vždy se najde někdo komu se nebudete líbit a naopak. Proto pokud osoba projde řadou úprav a stále dostává negativní komentáře, například že předtím vypadala mnohem líp, setkáváme se s neuvěřitelnou frustrací nebo pocitem nedostatečnosti. To je pouze jeden z mnoha příkladů, nicméně aktuálně jsme do značné míry hodně ovlivněni vizuální složkou, tudíž mnohdy jde o neodmyslitelnou část sociálních médií.
Dále se můžeme podívat na opačný fenomén a to stalking. Představte si, že vás na sítích neskutečně adoruje a stáváte se objektem posedlosti nějaké osoby, která vás všude pronásleduje a snaží se k vám dostat co nejblíže. Nejen, že se dostáváte do extrémně nebezpečné situace, která může ovlivnit celý váš život (existují příběhy, kdy známé osoby kvůli stalkerovi přišly o práci nebo byly nuceny omezit kontakt se svými nejbližšími), což vzbuzuje neskutečnou úzkost. Nemluvě o tom, že takový stalker může provést takzvaný doxxing (zveřejnění vaší skutečné adresy nebo identity na sociálních sítích). Samozřejmě, je dobré mít na paměti, že tomuto činu podléhají i neznámé osoby, se slávou nicméně stoupá pravděpodobnost, že se s touto problematikou na vlastní kůži setkáte.
Sociální média bývají navržené ve spolupráci s různými odborníky na psychiku, aby se zvyšovala možnost vzniku závislosti. Představte si, že platforma vybudovaná tak, aby vás zaháčkovala na co nejdéle se stane vaším plnohodnotným zaměstnáním. Jste v takovém případě pány vlastního času, nebo se stáváte prostředkem pracujícím téměř nonstop, aby pomohl mezinárodním korporátům zvyšovat jejich příjmy?
Co se take může během influencerské kariéry stát, je to, že se začneme bát o to, zda jsme považováni. za stále relevantní. Co se stane, když o tuto práci snů přijdete? Jaká kariéra by vás čekala potom? Nebo můžete pomalu začít ztrácet původní vidinu sebe. Snažíte se totiž zůstat na pomyslné špičce ledovce a děláte ústupky v tom co konzumujete. Začínáte pravděpodobně preferovat populární výrobky, které nadále podpoří váš algoritmus.
V tomto článku jsme si mírně přiblížili některá rizika influencerství. Lákala by vás někdy kariéra influencera? Sdělte s námi svůj pohled, budeme jenom rádi. Zároveň nám klidně dejte vědět, jestli by vás zajímalo pokračování.